Tidsregistreringsrapporter - Hvorfor har jeg brug for dem?
Du har brug for tidsregistreringsrapporter til at skabe et konkret overblik over tidsforbruget i din virksomhed
Tidsregistrering er en af de mest brugbare værktøjer, som du kan implementere i din virksomhed. De fleste projektledere, bogføre eller anden ansvarsrolle kan gøre brug af tidsregistrering til at skabe sig et konkret overblik i virksomhedens hverdag og arbejdsopgaver.
Desuden blev tidsregistrering af arbejdstimer et lovkrav d. 1 juni 2024
Hvis du stadig er i tvivl om tidsregistrering er for jer og værdien i tidsregistreringsrapporter, så læs med her.
Hvad er en tidsregistreringsrapport?
En rapport af tidsregistrering er en ’forlængelse’ af generel tidsregistrering. Det giver ikke mening at bruge et tidsregistreringssystem, hvis ikke der udarbejdes rapporter samt I følger med i de månedlige ændringer og sikrer, at alle i virksomheden registrerer deres arbejdstid.
Fordelen ved brug af tidsregistrering er, at dit arbejde noteres og viser, hvor lang tid du har brugt på primære eller sekundære opgaver i løbet af dagen.
Der er en masse tidsregistreringsfaktorer du kan vælge at følge, og det er op til dig, hvor ofte en rapport skal udarbejdes - Uanset om det er daglig, ugenligt, månedligt eller en gang om året. En tidsregistreringsrapport giver dig adskillige smarte måder at indsamle data om din virksomheds tidsforbrug.
Se her et eksempel af en tidsrapport over en specifik afdeling og deres arbejdstid.
Hvornår er det bedst at udarbejde en tidsregistreringsrapport?
Der er ikke en fast regel på det bedste tidspunkt. Det generiske svar er ’ud fra dit behov’, men én gang om måneden er et godt sted at starte. Tidsregistrering er kritisk, når du gerne vil bruge data til at forbedre din virksomhed.
Det hjælper dig med at forstå, hvordan virksomheden har det, hvor godt det går og hvilke faktorer, der kan forbedres. Det kan endda give indblik i fraværsmønstre, og hjælpe dig med at pointere, hvor der er plads til forbedringer.
En tidsregistreringsrapport er bevis på, at dine medarbejdere har brugt tid på din kundes produkt frem for noget andet. Det er ikke altid at den tid, I som virksomhed har estimeret til jeres klient passer, så derfor er det et ekstremt vigtigt værktøj, når der er bekymringer om pris og brugt tid på et projekt.
Det kan hurtigt give et indblik i hvordan arbejdstiden har set ud.
Eksempler på effektiv brug af tidsregistreringsrapporter
Lad os sammenfatte et par gode eksempler på, hvornår og hvordan tidsregistrering og rapport-udarbejdelse er effektiv.
Bevis på arbejdsopgaver
Et godt tidsregistreringsværktøj til at udarbejde rapporter er et godt værktøj til at bevise, at du har arbejdet, samt hvor effektiv og dygtig du har været i løbet af dagen. Samtidig kan det give indblik i, hvor mange timer du har været i gang, og holde overblik på dine optjente ferie og fridage.
Fjernarbejde
I forbindelse med corona er konceptet om fjernarbejde blevet normaliseret. Med rapporter over tidsregistrering bliver det nemmere at organisere og planlægge dine medarbejderes arbejdstid, så du kan se, hvad de arbejder med. Du får et overblik over, hvem der er på arbejde hvornår.
Holdpræsentation
Tidsregistrering er et fantastisk værktøj til at forbedre et holds produktivitet, når de får reel indsigt i deres egen arbejdsindsats og tid brugt på diverse opgaver eller projekter. De fleste medarbejdere får lyst til at løfte i helhed, hvis de kan se, at medarbejdere knokler igennem.
Projekters rentabilitet
Ikke alle projekter er lige profitable, og et tidsregistreringsværktøj er ideelt til at fremhæve og klargøre, hvilke projekter, der er værd at investere i, baseret på tidligere data. Hvis der bruges for mange timer på ét specifikt projekt, kan det ende med at blive for dyrt i forhold til værdi.
Organisér jeres data med tidsregistrering
Tidsregistreringsrapporter kan hjælpe med at organisere data og øge jeres produktivitet på tværs af virksomheden, uanset afdeling. Det hjælper med at forbedre deres arbejde samt giver indblik i optjent tid i form af ferie, feriefri og fravær.
Med Timegrip kan I skabe overblik over jeres tidsforbrug, arbejdstid, ferie, feriefri, fravær og vagtplan. På den måde kan I drive en mere profitabel virksomhed, og spare tid på administrationsarbejde. Kontakt os i dag for en uforpligtende samtale.
